Головна » Файли » Різне |
Народні символи України
16.01.2014, 23:18 | |
Калина — символ життя, крові, вогню. Деякі дослідники пов'язують її назву із сонцем,
жаром, паланням. Калина часто відіграє роль світового дерева, на
вершечку якого птахи їдять ягоди і приносять людям вісті, іноді з
потойбіччя. Та й саме дерево пов'язує світ мертвих зі світом живих.
Калина символізує материнство: кущ — сама мати; цвіт, ягідки — діти. Це
також уособлення дому, батьків, усього рідного. Калина — український
символ позачасового єднання народу: живих з тими, що відійшли в
потойбіччя і тими, котрі ще чекають на своє народження. Калина уособлює й
саму Україну. Як символ Батьківщини, вона «проросла» в гімнові січових
стрільців:
Вінок — символ життя, долі, життєвої сили; символ дівоцтва. Вінок є також символом довершеності: ![]()
Писанка - це символ
Сонця; життя, його безсмертя; любові і краси; весняного відродження;
добра, щастя, радості. Кожен орнаментальний мотив має певне сакральне
значення. З них на писанці складається мальована молитва про злагоду і
мир поміж людьми. У християнській культурі українців писанка стала
символом воскресіння. В народі кажуть: «У світі доти існуватиме любов, доки люди писатимуть писанки». ![]()
Рушник в українській культурі (український традиційний рушник) — це прямокутний шмат лляного чиконопляного полотна, що має на кінцях, а часто і на всьому полі різноманітні вишиті або виткані композиції, які відображають світогляд та звичаї предків, несуть інформацію про добро, достаток, здоров'я. Рушники є символом матеріальної культури слов'ян, важливою складовою обрядів та ритуалів.
Вишивати рушники — давній український народний звичай.
Вишиваний рушник донині не втратив свого значення в побуті. І тепер ним прикрашають інтер'єри помешкань,вівтарі та ікони в церквах. І надалі він залишається атрибутом народних звичаїв та обрядів. На рушнику новонароджену дитину на хрещення, на ньому проводжали людину в останню дорогу. ![]()
Вишня —
символ світового дерева, життя; символ України, рідної землі; матері;
дівчини-нареченої. У давнину вишня була одним із священних дерев далекої
Японії та Китаю. Для праукраїнців вишня, за даними О. Шокала, — світове
дерево життя (див. Дерево життя). Як відомо, колись слов'яни святкували
Новий рік 21 березня. Це було свято весни, Новий рік споконвічних
хліборобів. «У давнину в Україні, — підкреслює дослідник, — вишня була
ритуальним деревом весняного новорічного обряду. Деревце вишні садили
восени в діжечку, тримали його в хаті, а навесні, у березні, вишенька
розвивалась і розквітала. По тому, як вона квітне, дівчата вгадували
долю на цілий Новий рік». На думку Г. Лозко,
назву «вишня» слід вважати прикметником жіночого роду, від форми
«вишній», тобто «божественний» (пор. із словом «Все-вишній» Всевишній).
Отже, вишня — це «божественне дерево», присвячене Сварогу.
Окремі дослідники зіставляють це слово із весняним сонцем у зеніті,
тобто «вишнім» сонцем. Лінгвістичний аналіз етимології слова «вишня»,
зроблений нами, підтверджує думку про правильність зіставлення її з
образом світового дерева, священного дерева життя. По-перше, слово
«вишня» — слов'янського походження, воно мало такі регіональні варіанти
як «вишник», «вишника». Водночас слово «вись» (висота) (світове дерево,
як відомо, дуже високе, дістає кроною неба) мало аналогічні форми —
«вишник», тобто «вищий», «старший», «вишок» — вершина, шпиль.
Словник Б.Грінченка фіксує форму «вишній», тобто «верховний», а отже
«небесний», «божественний». Водночас у Словнику вміщено фразу «Господи
вишній, чи я в тебе лишній?», яку можна зіставити із фольклорним виразом
«Ненько, моя вишня, Чи я в тебе лишня…» Отже, у свідомості праукраїнців
вишня асоціювалася із небом, високим деревом життя, Богом. Окрім того,
білий колір її цвіту асоціювався із святістю, бо «світ» — це «свят».
За даними М.Костомарова, слов'яни обожнювали саме світло як джерело
життя, білий колір (пор. імена язичницьких богів Світовид, Білобог).
Споконвіку священні речі українців — білі (хата, вишиванка, хустина,
рушник). Священний птах лелека має біле забарвлення. Таким чином,
безсумнівно, вишня була у наших пращурів Священним Деревом Життя,
Матері-богині, України. Відгомін цих вірувань знаходимо у творах усної
народної творчості, українських письменників. У свідомості українців і
нині вишня — це рідна домівка: «Садок вишневий коло хати»
(Т. Г. Шевченко). Або: «Як я любив у хмарах вишняку Твої білесенькі,
немов хустини, хати» (М.Старицький).
У поемі І. Я. Франка «Іван Вишенський» змальовано, зокрема, епізод, коли
саме вишневий цвіт нагадав герою на чужині про рідну Україну і змусив
повернутися із грецького Афону.
Ліна Костенко використала цей образ для опоетизації весни, кохання, нареченої:
У поемі І.Драча «Смерть Шевченка» вишневий цвіт асоціюється із
безсмертям Великого Кобзаря. І на завершення — рядки, написані одним із
авторів Словника:
| |
Переглядів: 2220 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |