Ареал
білого лелеки — Європа (від Іспанії до Росії), Північна Африка та Азія
(від Туреччини до Кавказу). В Україні гніздовий, перелітний вид, є
окремі випадки зимівлі. Гніздиться майже на всій території, крім високогір'я Карпат, крайніх південно-східних районів і Криму; у періоди міграцій може траплятись скрізь.Поселяється білий лелека у відкритому ландшафтi з
придатними кормовими угіддями — луками, болотами, пасовищами. Полюбляє
зволожені ділянки з невисокою трав'яною рослинністю, на яких є групи
старих розлогих дерев, особливо якщо луки періодично затоплюються, а
трава регулярно викошується. Розорювання заплави значно погіршує кормові
угіддя, білий лелека уникає високої рослинності.Білі
лелеки — синантропні птахи. Вони охоче селяться в населених пунктах.
Трапляються навіть у великих містах. Але знаходять гнізда лелек i далеко
від людського житла — в заплавах рік, на узліссях, вздовж доріг. Серед
болота можна іноді побачити гніздо навіть на невисокому пеньку.Чорногузи
гніздяться на скелястих підвищеннях, деревах, будівлях та електричних
опорних стовпах. Вони заселяють відкриті та напіввідкриті ландшафти,
поряд з людським житлом. З дерев лелеки віддають перевагу тим, що
ростуть поблизу людського житла або в заплавах рік i мають велику
розлогу крону. За підрахунками, зробленими в Україні у 1987 році, більше
половини гнізд на деревах були збудовані
на тополях, ясенах, вербах i дубах. Білі лелеки надають перевагу вологій
місцевосці, долинам річок та низинним болотам. Пара чорногузів часто
роками гніздиться на одному і тому ж місці, таким чином самка і самець
щороку зустрічаються, хоча пару утворюють на сезон. Гніздо лелеки
будують з гілок дерев. Міцні і довгі лягають в основу, менші
накладаються згори. Всередині птахи вистилають оселю сіном, травою,
мохом. Нерідко трапляються також папір, ганчірки, коров'ячий i кінський
гній, картоплиння, шматки целофанової плівки тощо. Спочатку гніздо
порівняно невелике — близько метра в поперечнику і всього кілька
десятків сантиметрів заввишки. З роками гніздо надбудовується i
збільшується за розмірами. Іноді такі споруди використовуються десятки
років поспіль i сягають 2 метрів у діаметрі, 3–4 метри заввишки та 1–2
тонни ваги. Розміщення
гнізд білого лелеки за останні десятиліття зазнало значних змін. Якщо у
1931 році на тодішній території УРСР 68% їх були на будівлях, то до
1987–1988 роках частка скоротилася до 20%, у 1994–1995 роках становила
вже всього 13%, а в 2004–2005 роках — взагалі лише.
Легенда про Лелеку Це давня легенда. Колись на світі панували звірі, а люди тільки-тільки з'явились з глини.
Дуже-дуже давно, коли народилась перша дитина, зібрались усі звірі,
птахи та риби і стали радитись: а хто ж принесе її батькам. Першим вийшов цар звірів Лев, і сказав: - так, як я є царем над усіма звірами, попрошу доручити цю справу саме мені. Я сам принесу людям їхнього первістка.
Усі погодились, але виникла проблема, потрібно було далі перенести
дитину через Море-Океан. Лев не міг впоратись сам. Тоді з води випірнула
Риба-Кит і мовила: - я перенесу людське дитя на своїй спині, хай Лев тільки донесе його до Моря-Океану.
Добре,- сказали звірі. - Але за Морем-Океаном є великий непрохідний
Ліс-Праліс, потрібно якось перенести немовля і через нього. Тут наперед вийшов чорний Орел. - Я перенесу через Ліс-Праліс. Звірі погодились, та старий Вовк заперечив:
- ти Орле, - сказав він, - незаперечно, самий сильний і сміливий
птах, літаєш вище усіх, але Ліс-Праліс дуже великий. Чи вистачить тобі
сил донести дитину, подолавши таку відстань? Орел задумався. Так, він самий сильний, літає найвище, його усі бояться, та віддаль була дійсно великою.
- Гаразд, - погодився Орел. - Дійсно, це для мене може стати
перешкодою. Тому, замість мене полетить Лелека. Він долає дуже великі
відстані, він подужає. Наперед вийшов білий-білий Лелека. Поклонився усім присутнім, та подякував за честь і довіру. - А для того, щоб тебе ніхто не посмів зачіпати чи ображати по дорозі, - мовив далі Орел, - я дам тобі свою відзнаку.
І провів своїм чорним крилом по крилі Лелеки. Кінчики крил білого
Лелеки почорніли - тепер усі знали, що то ознака Орла, і не варто
зачіпати цю птицю. На тому й порішили. Так, як час був уже пізній, вирішили відправити усіх в дорогу наступного ранку. А зранку впав сніг - прийшла Зима. Звірі знову зібрались і зажурились. Як бути тепер? Зима, Сніг та Мороз можуть зашкодити.
Думали, думали і вирішили, що необхідно сповити дитину в білі
пелюшки. Саме білий колір захистить, зігріє та сховає немовля від
зимової негоди. Та і Лелека також білий - зима його не помітить.
Так і зробили звірі. Спочатку Лев приніс дитину до Моря-Океану, потім
Риба-Кит несла її на своїй спині, а далі Лелека переніс через
Ліс-Праліс. Немовля було закутане в білі пелюшки і Зима не помітила ні
її, ні білого Лелеку. А чорні відзнаки на крилах птиці відлякували
недоброзичливців. З того часу і повелось, що дітей нам приносить
Лелека, бо люди його бачать останнім. Насправді ж до цієї справи
причетні і інші звірі, як от Лев чи Риба-Кит. І навіть, коли настає
Зима, вона не може завадити. Тому, що білий колір ховає усіх від її
негод. А Лелека прилітає і взимку, просто його не видно...
Віщий
співець Боян у «Слов о полку Ігоревім» названий «соловієм старого
часу». Про те, що соловей здавна вважався символом співучості та
красномовства, свідчить ім’я новгородського жерця Богомила, який
"сладкоречия ради наречен Соловей» (Іоакимивський літопис).Соловей
– провісник Богині Весни: його спів (давньоруське щекот) завжди
сприймається як щасливий Божий знак, а відсутність співу солов’я
свідчить про передчуття біди.Шевченкове
«соловейко в темнім гаї сонце зустрічає» має глибинну
народно-світоглядну основу, яка пов’язує солов’я з сонячним Божеством.
Соловей називається «птицею рахманнною» (від рахманів, брахманів), тобто
птахом жрецької верстви, «Божою», «святою пташкою». Усі слов’янські
народи шанували солов’я, весняними вечорами виходили на вулиці, в
садочки, щоб послухати спів цього улюбленця Богинь Лади і Лелі, співця
любові і щастя.В
Україні соловейко починає співати на початку травня, коли розцвітають
сади. Про це в народі кажуть, що він починає співати, «як нап’ється води
з березового листя».
Ластівка сільська — невеликий
птах ряду горобцеподібних, найпоширеніший вид ластівок у світі.Відрізняється від інших - довгим хвостом з глибоким розрізом у формі вилки та вигнутими гострими крилами.Зовнішній вигляд: Верхня сторона ультрамариново-синя, черевце біле або рудувате, надхвістя темно-синє
або
рудувате, хвіст у дорослих птахів з довгим і тонким крайнім кермовим
пір'ям —«косами». Лоб і шия червоно-коричневі, упоперек горла чорна
смуга. Спів
сільських ластівок нагадує щебет, який закінчується характерним дзвінким
звуком.

Гнізда.Тримається
відкритих просторів біля сіл, на околицях міст. У негніздовий період
часто зустрічається біля водойм. Біля них, а також у калюжах, болотах та
інших вологих місцях ластівки збирають землю та багно, скріплюючи своєю
слиною вони будують з цього свої гнізда. Грудочки землі перекладаються
соломинками або волоссям — виходить дуже міцна, відкрита зверху споруда,
прикріплена боком до вертикальної поверхні. Усередині гніздо
вистилається м'якими травинками, пір'ям і волоссям. З року в рік птахи
повертаються до одного й того ж місця. Але старе гніздо звичайно не
займається, навіть якщо воно й добре збереглося, а поруч з торішнім гніздом сформувалася пара будує нове. Пташки найчастіше займають горища дерев'яних будинків, прикріплюючи свої гнізда біля самої стелі на стіні або балках. | Відліт у вирій.На початку вересня ластівки сільські починають готуватися до міграції.Вони швидко й метушливо літають, часто збираються разом на телеграфних дротах.Більшість
відлітає у вересні, причому першими – наймолодші. Хоча і в жовтні ще
іноді можна побачити кількох ластівок, котрі не відлетіли. Подорож до
Африки триває шість тижнів. Сільські ластівки з різних регіонів Європи
летять у різні місцевості. Ластівки мігрують у світлий час доби, летять
досить повільно, вночівони відпочивають великими зграями в очеретяних
заростях у традиційних місцях зупинок.
Легенди,повір'я і символіка. Символіка.Символізує щасливе
родинне життя, ласку, любов і ніжність. Там, де звила гніздо ластівка, живуть
добрі господарі. Вона також оберігає житло від грому, блискавки, пожежі.
Ластівка пов’язана з Новоліттям,
недаремно згадується у щедрівках, які первісно виконували навесні: „Щедрик,
щедрик, щедрівочка, прилетіла ластівочка”. Вважають, що ластівка – улюблена
Богом пташка, своїм щебетанням вона прославляє його, наче молитвою. Тому
вважається великим гріхом розорити її гніздо, тим більше не сміли вбивати, бо
могли накликати біду на свій дім. У поляків, чехів і словаків ластівка –
пташка, яка сприяє закоханим, переносячи їм вісточки.
Загалом
у слов’ян ластівка символізує жіноче начало, особливо дівчину. Так, у фольклорі
часто дівоча краса порівнюється з ластівкою: „Ой у нашій стороні красні дівки,
як ластівки. А тут – як ворони”. Ластівки, за повір’ями, можуть магічно
впливати на красу. Тому, коли дівчина навесні вперше побачить ластівку, віддає
їй „веснянки” і просить у ластівки „білянки” (щоб було біле лице). Недаремно
темні плями на обличчі мають назву „ластовиння”. Легенда.Жили на Росі, в самісінькому
гирлі її двоє молодят – Мил і Лепа. Гарні були такі, що на їхнє весілля всі
Боги злетілися з Вирію.
Нерозлийводою їх називали, бо скрізь вони ходили разом, Мил і
Лепа. Навіть на полювання. Меткі в стрільбі з лука обоє. Прудконогі – лише
Стрибог міг їх наздогнати під час бігу.
Звагою палали їхні очі. І невимовно палкою любов’ю одне одного.
Серця мали добрі і ласкаві: свою здобич вони віддавали найперше старим і
немічним людям. Їх любили небо і земля, води й ліси, люди й Боги. Сам Троян,
Бог-місяць, Бог-тесля, збудував їм оселю там, де нині Хрещатик біліє біля гирла
Росі. Сам громовержець просив Мила полювати в Перуновій пущі лютих вепрів, яких
розвелось багато і які підривали коріння дубів. І Мил ходив до Перунів. Сам.
Без чарівної Лепи, бо в Перунову пущу жінкам ходу не було – громовержець уникав
жіночої статі. Тож збирається Мил на полювання в Перуни, а Лепа місця не
знаходить. Гайне хоч назирці за своїм коханим. Тоді він побачить, заверне її:
не можна гнівити Перуна! Та одного разу невгамовна Лепа таки непомітно прийшла
назирці. Та й заклякла за кущем папороті. Бачить, аж страшнющий вепр – як гора!
– рохкає і риє замлю, коріння дуба вивертаючи.
Кинув у нього дротик Мил і завмер з мечем під дубом.
Заревів поранений сікач, аж листя посипалося з дерев. Помчав на
Мила, наставивши ікла.
Завмерла Лепа. І коли кабан ось-ось мав уже прохромити коханого,
вона скрикнула. Мил вчасно відскочив, і сікач загородив свої гострі ікла в
дуба. мил блискавичним і могутнім ударом гострого меча відтяв звірові голову.
Бризнула кров на груди мисливцеві.
"Коханий мій, ти живий!” – підбігла Лепа й припала до
закривавлених грудей Мила.
"Пташечко ти моя!” – скрикнув схвильований Мил.
Поцілувалися моллодята і… пташками стали. Бо уздрів їх Перун і
розгнівався, що жінка ступила в його пущу.
Полетіли Мил і Лепа у світ гострокрилими красивими пташками, що їх
роси ластівками нарекли.
Понесли тії пташки червоні мітки на грудях від крові мила і Лепи.
Гнізда в’ють ластівки на людських оселях, бо люди ж – їхні родичі.
І зустрічають росів з далеких походів щебетом. Так само
супроводжують душі померлих у Вирій.
Журавель-голінастий болотний птах, на символічне значення якої впливають: довгий
дзьоб, невтомність в польоті (далекі сезонні перельоти), організованість зграї,
обережність (очі птахи мають огляд на всі 360 градусів). ЖУРАВЕЛЬ
- названий «Божою птицею» або «птахом Сонця». Журавлині відльоти у
вирій особливі. І не лише формою польоту - відомим журавлиним ключем або
клином, а й самим змістом та метою осінніх та весняних
перельотів.Відлітають журавлі у вирій останніми , символізуючи про
настання осінніх та зимніх холодів, а повертаютчись звирію, вони першими
сповещають про прихід весні. Також журавель є символом довголіття і журби за рідним краєм. Журавель є державним(національним) символом у багатьох країнах.Ось основні значення які він символізує : * Сонце, світло, схід, день; * Весна, оновлення, дощ; * Любов, радість життя, плодючість; * Безсмертя, довговічність; * Мандрівка,піднесення, піднесеність, благородство, * Добродушність, лояльність, відкритість, дружелюбність, добропорядність, щастя; * Манери, витонченість, елегантність; * Інтелігентність, тямущість, догадливість; * Алфавіт, поезія, танець; * Балакучість, галасливість, мінливість; * Скупість, дурість, снобізм; * Незграбність, безладно, нескладність; * швидкість; * Піднесена душа, доброчесність, набожність, милосердя, вірність, старанність, чистота.
Місце проживання
Кожної
весни зозулі повертаються зі своїх африканських зимовищ до Європи. Вони
живуть у лісах, лісостепах, степах, різних за складом берегових кущах
застійних або поточних водоймищ, у парках і садках, у горах на висоті до
3 000 м над рівнем моря. Досить часто зозуль можна зустріти у вологих
районах, рідше вони поселяються на околицях населених пунктів або в
міських парках. Зозулю, що летить, можна переплутати з
яструбом-перепелятником, оскільки в неї такі ж загострені крила і
смугасте черево.
Зозуля
харчується комахами, яких зазвичай знаходить на деревах і в кущах. Вона
скльовує всіх комах, які трапляються у неї на шляху. Зозуля - один з
небагатьох птахів, які поїдають і волохату гусінь. Волоски волохатих
гусениць впиваються в хітинову кутикулу стінок шлунку. Кутикула із
застряглими в ній волосками видаляється з кишечника у вигляді грудок, що
відригуються. Важливе значення в живленні зозулі мають різні жуки.
Зозуля в Європі є єдиним видом пернатих гніздових паразитів, який
відкладає яйця у гнізда інших птахів. Самка зозулі шороку повертається
на місця, де вона виросла сама, і у якості вихователів для своїх
пташенят вибирає птахів того ж самого виду, які вигодували і її.
Зазвичай наприкінці травня зозуля відкладає по одному яйцю
приблизно у дев'ять гнізд, у яких у цей час птахи насиджують свої яйця.
Для того, щоб відкласти яйце в чуже гніздо і, як вважають деякі
дослідники, викинути одне з яєць господарів, зозулі вистачає декількох
секунд. Щоб зміни були якомога менше помітні, самка вибирає тих птахів,
чиї яйця нагадують її власні. Оскільки у яєць зозулі період інкубації
коротший, ніж в інших птахів, то її пташеня вилуплюється першим. Пташеня
зозулі годе і більше за інших пташенят. Наступного дня у зозуленяти
проявляється рефлекс викидання: все, що лежить в гнізді, зозуленя прагне
викинути.
Протягом трьох-чотирьох днів зозуленя позбавляється від названих
братів і сестер. Усього в гнізді воно проводить три тижні.
Залишаючи гніздо, зозуленя ще погано літає. Добре літати воно починає
лише через тиждень після вильоту з гнізда. Прийомні батьки годують
зозуленя ще 1-1,5 місяця після
Легенда
 Чи
давно то було — не знаю, в якому селі — не вгадаю, а виростала у
жінки-вдовиці дочка-єдиначка. Гарна-прегарна, як ружа розквітала. Хоч і
нелегко жилося обом, та на долю не нарікали, ще й біднішим помагали. Ні
один жебрак не вертав від них порожно. Обдаровували кого сухарем, кого
грошем, кого пирогом, кого розсолом чи маслянкою.
Мати
знається на зіллі, людям помагає, хворобу ізціляє. Дочка цілі дні в
садочку сорочку вишиває. Прийшла пора повeсні Ксеню віддавати, сватам
добрим рушники, хліб-сіль подавати.
Та вертають назад свати без
згоди. Але ніxтo не обмовить дівчину злим словом. Бо всіx приймала, як
гостей чесних, страву підносила найліпшу. А на очах сльози, бо милого з
походу виглядала. Вгощалися старости щиро і просили Ксеню заспівати. Як
то співала дівчина! "Ой поїхав мій миленький на війну.Полишив мене у зажурі, сироту, сироту"...
Час іде. Свати вже більше не йдуть. Скриня дівоцька пухне від рушників і
сорочок вишиваних. Не один парубок сохне за Ксенею, а вона і сама
в'яне, як надірваний листочок, за Миколою-козаком. Два літа минуло, як
пішов Микола на турка, і ні вісточки нема. А коло дочки і мати тане, як
свічка лойова. Но зітхає і плекає надію, що потішиться на стapість
онуками. Як дівчата нaвeсні гаївки виводили, то до гурту Ксеню файно просили. Але Ксеня відмовлялася, на хворобу зсилалася: "На зopі, на зopі, світить ясне сонечко. Просить стара мати молоду дівчину: Не журися, донечко..."
Минуло те літо, минула зима, а від Миколи вістки нема. Кожного вечора
Ксеня у вікні сиділа та на битий шлях гляділа. Щовечора до милого листи
складала і з вітpoм посилала: "Ой вітре-вітроньку, полинь в чужиноньку Та й принось ми від милого вістоньку".
Вітep вже звик до того співу і спиняв свій натруджений лет коло
знайомого віконця. Жаль йому стало тих оченят-росенят і рішив помогти.
Злетів під небеса, закрутив по високих горах, по голубих водах і широких
долах. І таки віднайшов Миколу, козака милого чорнобривого. Зaнімів
вітep на мить, як побачив, що тіло посічене.
Саме побратими-козаки і жупан червоний надягали, і червоною китайкою
очі накривали, та в глибоку могилу тіло опускали... Зaнімів вітep...
Коли ж прощальні громовиці гармат козацьких пробудили вітep із забуття,
він осушив свіжу землю на високій козацькій могилі і завив-заридав
жалібно. Збратався він з хмаркою і зросив теплими слізьми-дощами свіжу
могилу, аж вона барвінком зазеленіла. І полинув Вітер-теплокрил на
Україну, де в садочку є хатина, а в ній тужить дівчина. А дівчина,
співаючи, у вікні заснула і через сон, як пташина, слова вітpa чула: "А вже твому коханому назад не вернути, Бо взялися над ним хлопці могилу горнути. А вже твому козакові ворога не вбити, Бо віднині в сиpій землі повік буде жити". З криком збудилася Ксеня — в сльози, та просить вітpa: "Вітре-брате, всемогутній, Дай-но мeні крила, Щоб милому на могилу Нині я злетіла. Як би хтіла я довіку Пташиною стати, Щоб до милого щодень Я могла літати".
І поміг тут вітep чесній молодій дівчині. Буть тобі довіку, дівчино,
сиротою-пташиною. В ту мить Ксеня, дівчина гожа, Зозулею стала. На
могилі на високій сльози проливала. Так і літає, сердешна, сиротою по
лісах, по гаях. Лічить людям роки на щастя, якого сама не зазнала.
Нагляне порожне гніздечко, впурхне і згубить яєчко. Бо знає свою долю.
Мусить лишити по собі дитя, яке в гopі щоденнім оплакувати буде загиблих
і рахувати щасливий вік живим:
Зозюля як символ Зозуля —
один з український народних символів. Згадана в ряді художніх творів,
народних казках та бувальщинах. Часто пов'язаний із жінкою, яка втратила
чоловіка.
Вірш про зозулю Край села у садочку Зозуля долю кувала. Всім, хто просить – синочка Чи дочку дарувала.
Дарувала всім роки, Довго жить обіцяла. У життя за пороги В світ людей проводжала.
Та забула сказати, Що в світі горе буває, Коли мати синочка На війну споряджає.
Споряджає та плаче, Та зозулю все просить: «Хай страшне лихоліття Мого сина не скосить.
Нехай вернеться додому, Та косу поклепає, Та скажи дорогому – Його мати чекає».
|